ترانه آنلاین

@»{$$ ترانه آنلاین و کد آهنگ تدی ؛ مرکز کد آهنگ های مجاز

ترانه آنلاین

@»{$$ ترانه آنلاین و کد آهنگ تدی ؛ مرکز کد آهنگ های مجاز

@»»سورههایی که با حروف مقطعه شروع میشوند، دربارة چیست؟

سورههایی که با حروف مقطعه شروع میشوند، چند سوره است ؟ و دربارة چیست ؟

سورههایی که با حروف مقطعه شروع میشوند، دربارة چیست؟
29 سوره از سورههای قرآن، با حروف مقطعه آغاز میشود. حروف مقطعه "قرآن" همیشه جزء کلمات اسرارآمیز محسوب شده و دانشمندان اسلامی و مفسران، برای آن، تفسیرهای متعددی ذکر کردهاند. نکته قابل توجه این است که 24 مورد از سورههایی که با این حروف، شروع شده است، بلافاصله بعد از آن، سخن از قرآن و عظمت آن به میان آمده، که نشان دهندة ارتباط میان این دو (حروف و عظمت قرآن) است.
آرای دانشمندان در مورد حروف مقطعه در اوایل سوره مختلف است (بر حسب آن چه که فخر رازی در تفسیر کبیر خود بر شمرده است.) افزون بر بیست نظر و دیدگاه در این زمینه وجود دارد که برخی از آنها به صورت اختصار چنین است:
1. این آیات و حروف، از آیات متشابه بوده و برای ما کاملاً مجهول است و علم آن فقط نزد اولیأ الله و مخلصان قرار دارد؛ یعنی این آیات، رموزی بین خدا و رسول هستند که به آن، جز مطهرون و پاکان دست نیالایند.
در روایتی امام صادقمیفرماید:"الم، رمز و اشارهای است بین خدا و رسولش، و حضرت احدیت نخواسته است که احدی بر آن مطلع گردد؛ به همین دلیل آن را در قالب حروفی ریخته است که دور از درک اغیار باشد، و این سرّ، فقط بین خدا و رسول، افشا و ظهور یافته است، نه دیگران."(بحارالانوار، ج 89، ص 384.)
در کلام عرب نیز شواهد فراوانی، مبنی بر به کارگیری حروف رمزی، در محاوراتشان به چشم میخورد، و این مسئلة خارقالعاده و بیسابقهای نیست.
2. برخی گفتهاند:این حروف و صداها، تأثیر بسیار بالایی در بیدارسازی شنوندگان داشته که به لحاظ آن، هنگام تلاوت آیات قرآن، سکوت نموده و بدان گوش فرا دهند، و این کار، درست در برابر موضعگیری اعراب و قریش بود، زیرا آنان همین که آوای قرآن را میشنیدند، میگفتند:به این قرآن گوش فرا ندهید؛ بلکه در آن غلط اندازی نمایید (مضمون آیة 26، سوره فصلت)
3. عدهای دیگری معتقدند که این حروف، حروفی هستند که خداوند به واسطه آنان، قسم خورده همانطوری که بر اشیای دیگر از قبیل "فجر"، "ضحی"، "عصر" و...، اسامی حروف ابجدی نیز سوگند خورده است، زیرا این حروف، ریشه و اساس همة سخنها، از هر لغتی از لغتهای عالم میباشد.
4. علامه طباطبایی؛ در این زمینه، نظری دارند که خلاصه آن چنین است:اگر سورههایی را که به حروف مشترکی از حروف مقطعه آغاز شدهاند، مورد تدبّر قرار دهی، میبینی که همة آنها، از نظر مضامین و تناسب سیاق، با هم شبیهاند و مطالب مشترکی دارند؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین این حروف و مضامین این سورهها، ارتباط خاص و ویژهای وجود دارد؛ البته این ارتباط ممکن است بسیار عمیق و دقیق باشد و فهمهای عادی به آن راه نیابد.
امّا مطلب قابل تأمل، کشف یک اعجاز جدید ریاضی، در حروف مقطعه، توسط شیمیدان معروف مصری، ساکن آمریکا است. این دانشمند مصری، برای تفسیر و کشف حروف مقطعه که در آغاز برخی سورهها وجود دارد از کامپیوتر استفاده کرده است. دکتر رشاد خلیفه، پس از سه سال تلاش شبانهروزی و بیوقفه، با به کارگیری کامپیوتر دریافت که نیمی از حروف 28گانه ابجدی، در آغاز سورهها میگنجد ]و آن همان حروف نورانی چهارده گانه است که تعداد 29سوره، ـ (دوبرابر تعداد آنها ) بدان، آغاز شدهاند[.
بر اساس حکمت خداوند حتماً ما بین این حروف و سورههای مربوطه، یک نوع ارتباط ذاتی برقرار است که شاید کاشف از افق تازهای، از وجوه اعجاز قرآن کریم باشد.
این دانشمند با فراهم شدن نحوة به کارگیری کامپیوتر، شروع به شمارش تمام حروف الفبا، در همة سورههای قرآن پرداختکه تنها عملیات شمارش، دو سال تمام به طول انجامید، آن گاه، شروع به تغذیه کامپیوتر، از میلیونها رقمی که در آن ذخیره شده بود، نمود. در این مرحله از کار، حساب درصدگیری تمام حروف سورههای (29) گانهای که با حروف مقطعه آغاز گردیدهاند، را انجام داد.

سپس در طول یک سال، به انجام مجموعهای از عملیات حسابی پرداخت، که درصدگیری حروف مقطعه بود، که برای نخستین بار در تاریخ اسلام، از یک سری حقایق حیرتآوری پردهبرمیداشت. برای مثال بعد از محاسبات کامپیوتری معلوم شد که حرف "ق" در سورة مبارکه "فلق"، بالاترین درصد را نسبت به حروف دیگر تشکیل میدهد، همانطوری که کامپیوتر، محاسبة نسبت درصدی حرف قاف، در تمام سورههای قرآن را انجام میداد، به محاسبة درصد و نسبت بقیة حروف نورانی چهاردهگانه نیز میپرداخت. بالأخره این دانشمند مصری، توانست به واسطة کامپیوتر، ارزش ریاضی حروف را ارزیابی نموده، مرکز هر حرفی از حروف "الفبا" را که در آغاز سورههای قرآن آمده بود بیابد، و به بیان ارزش حسابی این حروف پرداخته به بسیاری از جنبههایی که ممکن بود کلید کشف راه جدیدی، جهت تفسیر صحیح این حروف باشد، دست یابد.(ر.ک:تناسب آیات، آیتالله محمدهادی معرفت، ص 141، ناشر:بنیاد معارف اسلامی / تفسیر المیزان، ج 18، ص 5و6 / تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ج 20، ص 347، نشر دارالکتب الاسلامیة.)


نظرات 2 + ارسال نظر
فاطمه شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:33 http://noghte-tahe-khat1996.blogfa.com

سلام
آهنگ آنشرلیو برداشتی چرا

خانه عشق شنبه 12 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 23:10 http://www.khoneheshgh.blogfa.com

سلام
متاسفانه نتونستم راه انتخاب آهنگ برای وبلاگم رو پیدا کنم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد