ترانه آنلاین

@»{$$ ترانه آنلاین و کد آهنگ تدی ؛ مرکز کد آهنگ های مجاز

ترانه آنلاین

@»{$$ ترانه آنلاین و کد آهنگ تدی ؛ مرکز کد آهنگ های مجاز

@»{$$ حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

حکومت واحد جهانی امام مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف، پاسخی ‏به نگرانی بشر از آینده‏ خود است. شیعیان، آینده‏ روشنی را برای زندگی انسان پیش بینی می‏ کنند و امید به زندگی در قالب «انتظار فرج‏» به زندگی شیعیان، معنا و گرمی می‏ بخشد.


امام زمان

با دقت در دعوت و آموزه ‏های اسلام، به خوبی می توان دریافت که هدف‏ آن متحد کردن ملت ها و برداشتن دیوار امتیازات و اعتبارات لغو و بی ‏اثر و برقرار کردن کلمه‏ واحد و همکاری و ارتباطی است که ریشه و پایه آن، کلمه توحید و ایمان و عقیده به آن است. اسلام می ‏خواهد تمام اختلافات و جدایی‏ ها را که به نام‏ های گوناگون پدید آمده، با عقیده‏ توحید از میان بردارد. اختلافات نژادی، طبقاتی، ملی، وطنی، جغرافیایی، مسلکی، حزبی و زبانی همه باید از میان برود و سبب امتیاز و افتخار نباشد؛ حتی باید اختلافات ‏دینی هم کنار گذاشته شود و همه باید تسلیم فرمان خدا باشند: « بگو: ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه ای که پذیرفته ما و شماست پیروی، کنیم: آنکه جز خدای را نپرستیم و هیچ چیز را شریک او نسازیم و بعضی از ما بعضی دیگر را سوای خدا به پرستش نگیرد اگر آنان رویگردان شدند، بگو: شاهد باشید که ما مسلمان هستیم».(1)

در حکومت جهانی حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف دین اسلام، تنها دین حاکم بر جهان خواهد بود؛ چنان‏ که دین و سیاست نیز از هم تفکیک ناپذیرند و بلکه سیاست و حکومت، در خدمت دین و اهداف متعالی آن است، در صورتی که در وضعیت جهانی ‏شدن، دین و مخصوصاً اسلام، جایگاه روشنی ندارد

حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در آیات و روایات

« وَ لَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ ‏»؛ « در زبور داوود نوشته ‏ایم که صالحان از بندگان من، وارث زمین خواهند شد».(2)

طبرسی در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه، از امام باقر علیه ‏السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: « آنان، همان یاران حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف در آخرالزمان ‏اند».(3)

« وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَى لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا وَمَن کَفَرَ بَعْدَ ذَلِکَ فَأُوْلَئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»؛ « خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند، وعده داد که در روی زمین جانشین دیگرانشان کند، همچنان که مردمی را که پیش از آن ها بودند جانشین دیگران کرد و دینشان را که خود برایشان پسندیده است، استوار سازد و وحشتشان را به ایمنی بدل کند مرا می پرستند و هیچ چیزی را با من شریک نمی کنند و آن ها که از این پس ناسپاسی کنند، نافرمانند».(4)

در این آیه‏ شریفه، سه وعده‏ صریح به مؤمنان وارسته و دارای عمل صالح داده شده است:

1. استخلاف در زمین؛ یعنی حکومت در کل کره‏ زمین، به عنوان نمایندگی خدا که حکومت‏ حق و عدالت است.

2. تمکین دین؛ یعنی نفوذ معنوی و حکومت قوانین الهی بر تمام پهنه‏ زمین.

3. تبدیل خوف به امنیت؛ یعنی برطرف شدن تمام عوامل ترس و ناامنی و جایگزاین شدن امنیت کامل و آرامش در همه‏ کره زمین.

در تفسیر مجمع البیان ذیل این آیه از امام زین العابدین علیه ‏السلام نقل شده است که فرمود: « این گروه به خدا قسم! همان پیروان ما هستند که خداوند به وسیله‏ مردی از خاندان ما، این موضوع را تحقق می ‏بخشد و او، مهدی این امت است».(5)

« هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُون» ؛ « خداوند، رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا دین حق او، بر همه‏ ادیان غالب آید. هر چند مشرکان به این کار راضی نباشند».(6)

در روایت آمده که امام علی علیه ‏السلام هنگام تلاوت این آیه از یاران خود پرسید: « آیا این پیروزی حاصل شده است؟». گفتند: «آری». فرمود: « نه! سوگند به کسی که جانم به دست اوست! این پیروزی آشکار نمی ‏شود، مگر زمانی که هیچ آبادی روی زمین باقی نماند، مگر آنکه صبح و شام بانگ لا اله الا الله از آن به گوش رسد».(7)

از این آیات و روایات به روشنی استفاده می ‏شود که:

1. سرانجام صالحان‏ هستند که وارث کل زمین‏ می شوند، نه شرق یا غرب، جنوب یا شمال آن.

2. افراد شایسته جانشین پیشینیان در کل کره‏ زمین ‏اند و قدرت‏ شان در همه جای عالم ظاهر می شود.

3. دین اسلام غالب بر همه‏ ادیان، در جای جای کره‏ زمین حاکم خواهد شد.

4. همه‏ این ‏ها در عصر ظهور حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف واقع خواهد شد.

بنابراین حکومت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف حکومتی جهانی خواهد بود و این حکومت واحد جهانی، جزء وعده ‏های الهی است که تخلف ندارد؛ زیرا «انَّ اللّهَ لا یُخْلِفُ الْمیعادَ» .(8)

تفاوت های حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف با جهانی سازی

از این نکته ارزشمند نباید غافل شد که حکومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف را نمی توان منطبق با جهانی شدن دانست؛ هر چند اگر جهانی ‏شدن به صورت طبیعی خود پیش رود، می ‏تواند زمینه ‏ساز آن حکومت‏ باشد.

1. حکومت واحد جهانی اسلامی، تحت رهبری افراد صالح و وارسته و شخصیت ‏های برجسته‏ دینی که معصوم از خطا و یا تالی تلو معصوم‏ اند، ایجاد می‏ شود و قانون خدا در آن جامعه حاکم است، ولی حکومت واحد جهانی پیشنهادی بشر تحت نظر و اشراف قدرتمندان و زورمداران و ستمگران ایجاد می ‏شود. در حکومت واحد جهانی و در خانواده‏ بزرگ بشریت کسانی که اسیر هوای نفس‏ هستند و از لحاظ اخلاقی، منحط و ذلیل‏ و نمی ‏توانند فراتر از تعصبات خود عمل کنند و بسیار مغرور و ظالم و متعصب‏ اند و همه‏ بشریت را در خدمت ‏خود می ‏بینند، دارای امتیازی به نام «حق وتو» هستند که سبب می‏ شود جهان را به دوران دیکتاتوری اول برگردانند و قانون جنگل را حاکم کنند که هر کس زورش بیشتر است، باقی بماند و ضعیف‏ ترها نابود شوند.

2. در حکومت جهانی حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف دین اسلام، تنها دین حاکم بر جهان خواهد بود؛ چنان‏ که دین و سیاست نیز از هم تفکیک ناپذیرند و بلکه سیاست و حکومت، در خدمت دین و اهداف متعالی آن است، در صورتی که در وضعیت جهانی ‏شدن، دین و مخصوصاً اسلام، جایگاه روشنی ندارد.

3. در حکومت جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف قرآن، محور زندگی بشر قرار می ‏گیرد. حضرت علی علیه ‏السلام فرموده است: « در آن هنگام که مردم قرآن را به رأی خود تفسیر کنند، مهدی آراء و نظر مردم را تابع قرآن قرار خواهد داد».(9) بنابراین در عصر حکومت امام مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف محور همه چیز و همه آراء و عقاید قرآن خواهد بود، در حالی که در وضعیت جهانی شدن، نه تنها قرآن در جامعه‏ بشری محور نیست؛ بلکه کوشش می ‏شود که قرآن از صحنه خارج شود و اگر هم در برخی از جوامع حضور کم‏ رنگی دارد، سعی می ‏شود که آیات قرآن را طبق نظر خود تفسیر کنند.

4. حکومت جهانی امام مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف بر محور توسعه‏ اخلاقی، اجتماعی و امنیتی استوار است، در حالی که جهان کنونی ما از بحران معنویت در رنج است و امنیت نیز چه در سطوح فردی و چه سطوح عمومی و ملی و جهانی، به خطر افتاده است و از طرفی آنچه به عنوان اهرم قدرت است، برای کشورهای قدرتمند به رسمیت‏ شناخته شده است.

حکومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف بر اساس عدل و قسط اداره می ‏شود و جایی از کره زمین نیست که در آن عدل گسترده نشود. رسول خدا صلی ‏الله علیه ‏و آله فرموده است: « مردی از اهل بیت من خروج می‏ کند که اسم او، اسم من و خلق او، مانند خلق من است. زمین را از عدل و قسط پر می‏ کند، همان‏گونه که از ظلم و جور پر شده است

5. توسعه‏ علمی، از ویژگی ‏های بارز حکومت جهانی امام مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف است. در حدیث‏ امام صادق علیه ‏السلام می ‏خوانیم: « علم و دانش، بیست و هفت ‏حرف است. تمام آنچه پیامبران الهی برای مردم آوردند، دو حرف بیش‏ نبود و مردم تاکنون جز آن دو حرف را نشناخته ‏اند، اما هنگامی که قائم ما قیام کند، بیست و پنج‏ حرف دیگر را آشکار و در میان مردم منتشر می ‏سازد و دو حرف دیگر را به آن ضمیمه می‏ کند تا بیست و هفت‏ حرف، کامل و منتشر گردد».(10) در حالی که در عصر جهانی ‏شدن، دانش پیشرفته در انحصار کشورهای خاصی است و این کشورهای از انتقال آن به کشورهای دیگر جلوگیری می‏ کنند.

6. در حکومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه‏ الشریف مؤمنان، به دور حضرت اجتماع می‏ کنند و از افراد فاسق و فاجر و کافر در آن حکومت اثری نیست. در حالی که در جهانی شدن، مؤمنان واقعی جایگاهی ندارند و اطراف حاکمان و قدرتمندان را افراد هواپرست و لاابالی گرفته ‏اند. آنان اساسا حکومت و سیاست را از دین جدا می ‏دانند و به تعبیر دیگر، در این نوع حکومت جایی برای مؤمنان نیست.

7. حکومت واحد جهانی حضرت مهدی عجل‏ الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف بر اساس عدل و قسط اداره می ‏شود و جایی از کره زمین نیست که در آن عدل گسترده نشود. رسول خدا صلی ‏الله علیه ‏و آله فرموده است: « مردی از اهل بیت من خروج می‏ کند که اسم او، اسم من و خلق او، مانند خلق من است. زمین را از عدل و قسط پر می‏ کند، همان‏گونه که از ظلم و جور پر شده است».(11)

اما حاکمان در حکومت‏ های عصر جهانی ‏شدن، خود از ستمگران اند و چنان در زمین عمل می ‏کنند که گویا دشمن عدل ‏اند و اساساً اینکه قبل از آمدن حضرت مهدی عجل ‏الله ‏تعالی ‏فرجه ‏الشریف جهان پر از ظلم و ستم می ‏شود، در همان عصر جهانی شدن است که ظلم فراگیر در زمین تحقق پیدا می ‏کند.(12)

پی نوشت:

1. آل عمران: 64.

2. انبیاء: 105.

3. بحارالانوار، ج 57، ص 229.

4. نور: 55.

5. بحارالانوار، ج 51، ص 81.

6. صف: 9.

7. تفسیر مجمع البیان، ج 9، ص 463.

8. رعد: 31.

9. نهج البلاغه، خ 138.

10. سفینه البحار، ج2، ص227.

11. نهج‏البلاغه، خ 138.

12. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: سایت اندیشه قم، مهدویت، قیام و حکومت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

زهرا رضائیان

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد