سايت تازه هاي نجومي راه اندازي شد!

سايت تازه هاي نجومي راه اندازي شد

آدرس جديد ما:

http://www.tazehayenojoomi.ir

از دوستاني كه با ما تبادل لينك كرده بودند خواهشمنديم ما را با آدرس جديد لينك بفرمايند.

دوستاني كه درخواست تبادل لينك با ما را داشته اند لطفا درخواست خود را در آدرس جديد ثبت كنند.

پيوندهاي شما در قسمت وب لينك هاي سايت قابل مشاهده خواهد بود.


اين وبلاگ تعطيل مي باشد

سلام

وبلاگ تازه هاي نجومي تعطيل مي باشد.

از تمامي دوستاني كه نظراتشون تاييد نشده عذر خواهي مي كنم.

تصاویر غیرعادی از یک مثلت سیاه روی خورشید

رصدخانه خورشیدی ناسا روز سه شنبه تصاویری از یک مثلت سیاه عظیم روی خورشید را به ثبت رساند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این حفره غول پیکر که کاملاً شبیه به یک مثلت به نظر می رسد احتمالاً یا یک خطای دیداری یا یک منطقه تیره است که در اثر بادهای خورشیدی ایجاد شده است.

برپایه معتبرترین فرضیه، این شکل غیرعادی مثلثی یک "چاله تاجی" (Coronal hole) است. باوجود این، هنوز دانشمندان هیچ توضیح علمی رسمی درخصوص دلیل پیدایش این پدیده روی خورشیدی ارائه نکرده اند.


براي ديدن تصاوير به ادامه مطلب برويد
ادامه نوشته

تصویر ستاره دنباله داری که با زمین ملاقات می کند

ستاره دنباله داری با دو دنباله که از نوامبر 2011 در برابر دوربینهای زمینی ظاهر شده قرار است 5 مارس از نزدیک با زمین ملاقات کند.

ادامه نوشته

زیباترین تصاویر نجومی هفته/ کنجکاوی کیهانی و آدم برفی زحل

مجله نشنال جغرافی این هفته نیز به معرفی زیباترین تصاویر نجومی هفته پرداخت که در میان آنها می توان به تصاویری چون کنجکاوی کیهانی، پرتاب راکت سبک وزن و آدم برفی زحل اشاره کرد.

براي ديدن تصاوير به ادامه مطلب برويد


ادامه نوشته

نمایش 2 سنگ آسمانی در موزه/ شهابی با 10برابر قیمت طلا

دو سنگ آسمانی که یکی از آنها در جولای سال گذشته به زمین افتاد و دیگری به وزن یک بچه فیل، قدمتی 30 هزار ساله دارد، در انگلیس برای اولین بار به معرض دید عموم گذاشته می شوند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهاب سنگی که در جریان یک شهاب بارش در 18 جولای 2011 در بیابان مراکش فرود آمد، پیش از رسیدن به زمین به مدت 1 میلیون سال در اطراف خورشید چرخیده بود و پس از رسیدن به زمین در سراسر سیاره ما سفر کرد و از شهر رباط در مراکش به پاریس و نیویورک و سرانجام به لندن رسید و اکنون قرار است در موزه تاریخ طبیعی انگلیس به معرض دید گذاشته شود.

این سنگ آسمانی که نام خود را از دهکده Tissint در مراکش که در آن سقوط کرده است، گرفته در واقع شهاب سنگی است که از سیاره سرخ به زمین رسیده است.

براي ديدن تصاوير به ادامه مطلب برويد

ادامه نوشته

رصد اینترنتی ماهواره نوید علم و صنعت امکانپذیر شد

دانشگاه علم و صنعت اعلام کرد که رصد اینترنتی ماهواره نوید علم و صنعت امکانپذیر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ردیابی به هنگام ماهواره ملی نوید علم و صنعت که صبحگاه روز جمعه 14 بهمن ماه سال جاری با موفقیت به فضا پرتاب شد، از طریق سایت http://www.n2yo.com امکان پذیر شد.

تصویر رصد ماهواره نوید علم و صنعت

علاقمندان برای ردیابی به هنگام ماهواره نوید می توانند با مراجعه به سایت مذکور ضمن کلیک روی کلمه NAVID، موقعیت آنلاین ماهواره نوید را ملاحظه کنند. 

این ماهواره هم اکنون روی اقیانوس آتلانتیک جنوبی قرار دارد.

کشف سیاره ای که بخار می شود

ستاره شناسان "ام. آی. تی" با کمک اطلاعات جمع آوری شده توسط رصدخانه فضایی کپلر یک ستاره سنگی مشابه عطارد را کشف کردند که به دلیل فاصله بسیار نزدیکی که به ستاره خود دارد بخار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، این سیاره مشابه عطارد که تاکنون نامگذاری نشده است در اطراف ستاره ای به نام KIC 12557548 می چرخد.

ارزیابیهای اولیه نشان می دهد که این سیاره هر 15 ساعت یکبار با شعاع 1 درصد فاصله زمین تا خورشید به دور ستاره خود می چرخد.

دمای سطحی این کره سنگی به 2 هزار درجه کلوین (هزار و 727) می رسد. به دلیل نزدیکی بیش از حد به ستاره KIC 12557548 پوسته این سیاره به طور مرتب تصعید می شود و به همین علت در اطراف این سیاره فرامنظومه خورشیدی یک تاج بزرگ احاطه شده که می تواند یک دنباله واقعی را بسازد.

تلسکوپ فضایی کپلر ناسا با کشف این سیاره می تواند در واقع چشم اندازی گذرا از سرنوشت نزدیکترین سیاره به خورشید را ظرف 5 میلیارد سال آینده ارائه کند.

براساس گزارش نیوساینتیست، درحقیقت در این بازه زمانی، خورشید به یک غول سرخ تبدیل خواهد شد که دمای آن می تواند پوسته عطارد را بخار کند.

براي دانلود فيلم اينجا را كليك كنيد(حجم1.23mb)

نتایج بزرگترین توفان خورشیدی/ تغییر مسیر خطوط هواپیمایی و شفقهای قطبی

خبرگزاري مهر نوشت:

فوران خورشیدی عظیمی که قدرتمندترین آنها طی هفت سال گذشته شناسایی شده است، با برخورد با اتمسفر زمین پیامدهای متعددی داشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان ملی اقیانوس شناسی و اتمسفری آمریکا روز 23 ژانویه اخطار داد که شعله ای خورشیدی از دسته شعله های M 8.7 از سطح خورشید فوران کرده است. در پی آن رصدخانه دینامیک خورشیدی موفق شد شعله عظیم فرابنفشی را در حال فوران از خورشید به ثبت برساند.

این توفان خورشیدی توسط رصدخانه سوهو و ماهواره های استریو نیز رصد شد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از این رصدگرهای خورشیدی، انفجاری از ذرات به شدت پر انرژی که به فوران کرونالی خورشیدی شهرت دارند، با سرعتی برابر دو هزار و 240 کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت به سوی زمین بود.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، از پیامدهای برخورد چنین شعله ای با زمین وقوع شفقهای شمالی زیبا در ارتفاعات کم و احتمال بروز اختلالات ماهواره ای و رادیویی در ارتفاعات بالا بر روی زمین بود.

براي ديدن تصاوير به ادامه مطلب برويد

ادامه نوشته

کشف کوچکترین سامانه خورشیدی در جهان

خبرگزاري مهر نوشت:

اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر توانستند سیستم خورشیدی بسیار کوچکی را کشف کنند که از یک ستاره کوتوله سرخ و سه سیاره تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، "جان جوهانسون" محقق موسسه علوم سیاره های فراخورشیدی ناسا می گوید این کوچکترین سامانه خورشیدی است که تا کنون کشف شده و بیشتر به سیاره مشتری و قمرهایش شباهت دارد تا یک سامانه خورشیدی. این کشف تاییدی دیگر بر تنوع نمونه سامانه های سیاره ای در کهکشان راه شیری است.

این کوتوله سرخ KOL-961 نام دارد و وسعت سه سیاره آن هر یک به ترتیب 0.78، 0.73 و 0.57 برابر شعاع زمین است. برای محاسبه ابعاد این سیاره ها اطلاعاتی درباره ستاره دوقلوی KOL-961 مورد بررسی دقیق قرار گرفت و محققان برای تایید این کشف از مدلسازی های رایانه ای استفاده کردند.

کوچکترین این سیاره ها تقریبا هم اندازه مریخ است که حرارت سطح آن برابر 400 درجه سلسیوس است.  گفته می شود این سیاره ها سنگی هستند اما مدار بسیار نزدیک آنها به ستاره شان امکان وجود آب مایع را به کلی از بین برده است و جایی که آب نباشد، حیات هم نخواهد بود.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، کپلر تلسکوپ و رصدخانه فضایی ناسا است که پایگاه ناسا در ماموریت کپلر به شمار می رود، در این ماموریت هدف اصلی جستجو برای کشف سیاره هایی شبه زمینی از طریق کنترل مداوم موقعیت بیش از 150 هزار ستاره در آسمان است تا در صورت عبور سیاره ای از مقابل آنها، به واسطه مسدود شدن نور ستاره سیاره قابل ردیابی شود.

تصاویر شگفت انگیز از ستارگان دوردست/ عکاسی فضایی از حیاط خانه

خبرگزاري مهر نوشت:

یک عکاس نجومی با استفاده از یک تلسکوپ دست دوم و صبر و شکیبایی بسیار توانست در حیاط پشتی خانه خود تصاویری شگفت انگیز از ستارگان دور دست تهیه کند.

مارک شلی، منجم آماتور و ریاضیدان با استفاده از زمانهای نوردهی بسیار طولانی موفق شد این تصاویر تماشایی را از پهنه آسمان تهیه کند. اما نکته جالب توجه در این است که وی تمام این تصاویر را با کمک یک تلسکوپ دست دوم که در کریسمس 2006 به عنوان هدیه دریافت کرد گرفته است.

مارک شلی در این خصوص گفت: "مردم واقعاً از کیفیت تصاویری که با این تجهیزات ساده گرفته شده اند شگفت زده می شوند. تا قبل از عصر دوربینهای دیجیتال، تنها رصدخانه های حرفه ای بودند که می توانستند این عکسها را تهیه کنند. اما من یکی از معدود افرادی هستم که موفق شده اند حتی از ایستگاه فضایی نیز عکس بگیرند."

براي ديدن تصاوير به ادامه مطلب برويد

ادامه نوشته

خودنمایی سیاره مشتری در آسمان فردا شب

سیاره مشتری و قمرهای نزدیک به آن

خبرگزاري مهر نوشت:

شامگاه فردا شنبه اول بهمن ماه فرصت مناسبی برای رصد سیاره مشتری و 4 قمر آن است.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه فردا شنبه اول بهمن ماه سیاره مشتری به همراه قمرهایش در آسمان خودنمایی می کند.

سیاره مشتری یا برجیس بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی است که از نظر فاصله از خورشید، مشتری پنجمین سیاره بعد از تیر و ناهید و زمین و بهرام است.
 
"مشتری" دارای 63 قمر است که 16 قمر آن قطری بیش از 10 کیلومتر دارند و چهار ماه از بزرگترین قمرهای سیاره مشتری شامل "آیو"، "اروپا"، "گانیمد" و "کالیستو" است که به آنها قمرهای گالیله ای می گویند؛ چرا که ستاره شناس ایتالیایی گالیله آنها را در سال 1610 به وسیله اولین تلسکوپ کشف کرد.

در ساعت 23 فردا شنبه اول بهمن ماه این سیاره به همراه 4 قمر آن در آسمان زمستانی خودنمایی می کنند و این فرصت مناسبی برای رصدگران خواهد بود. رصدگران برای رصد سیاره مشتری و 4 قمر آن نیاز به تلسکوپ دارند.

نتیجه استفاده از سوخت راکت در موتور خودرو

خبرگزاري مهر نوشت:

استاد فضانوردی و هوانوردی MIT دو نوع سوخت راکت و پیامدهای استفاده از این سوختها را در موتور خودروها مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، تا کنون به این فکر کرده اید که اگر در باک سوخت خودروی خود سوخت راکت بریزید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ادامه نوشته

کشف همزاد کیهانی سیاره زحل

خبرگزاري مهر نوشت:

گروهی از ستاره شناسان آمریکایی موفق شدند در فاصله 420 سال نوری از زمین سیاره ای را کشف کنند که به نظر می رسد همزاد کیهانی سیاره زحل باشد.

یکی از روشهای شناسایی سیارات فرامنظومه خورشیدی ردیابی مسیر عبور آنها از مقابل ستاره خودشان است. اما زمانی که سیاره ای هر 54 روز یکبار از مقابل ستاره ای شبیه به خورشید عبور کند یک گرفت غیرعادی را ایجاد کرده و بنابراین می تواند با شگفتی بیشتری توجه ستاره شناسان را جلب کند.

ادامه نوشته

فضاپیمای روسها یکشنبه سقوط می‌کند/ لندن و نیویورک در خطر

خبرگزاري مهر نوشت:

شهرهای لندن و نیویورک دو منطقه ای هستند که در خطر سقوط فضاپیمای روسها قرار دارند اما احتمال قوی تر این است که فوبوس-گرانت، پروژه شکست خورده روسها در دریا سقوط خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان اعلام کردند فضاپیمای از کار افتاده فوبوس-گرانت ساعاتی پس از ظهر روز یکشنبه 14 ژانویه 2012 به زمین سقوط خواهد کرد از این رو پروژه کنترل شدید مدار این فضاپیما آغاز شده است.

این امکان وجود ندارد که محل دقیق برخورد فضاپیما با زمین تعیین شود اما احتمال تکرار سناریوی همیشگی سقوط در درون دریا بسیار قوی است، با این همه شهرهای بزرگ جهان از قبیل لندن و نیویورک نیز در خطر برخورد این فضاپیما قرار دارند.

با این همه به دلیلی اینکه بیشترین بخش زمین را آب فرا گرفته است، دانشمندان اطمینان زیادی دارند که فوبوس گرانت به درون آب اقیانوس سقوط کند. مسیر کنونی حرکت فضاپیما آن را در زاویه 51.4 درجه شمال و جنوب خط استوا قرار داده است. قرار بود فوبوس-گرانت بر روی قمر فوبوس فرود آمده و پس از نمونه برداری از خاک آن به زمین بازگردد، اما نقص فنی ناشناخته ای تمامی نقشه های روسها را بر آب کرد.

دانشمندان برای پیش بینی محل دقیق فرود این فضاپیما، کاری که در مورد سقوط فضاپیمای ناسا و آلمانها نیز موفقیت آمیز نبود، باید مسیر حرکت آن را در مدار زمین ثانیه به ثانیه تا رسیدن به اتمسفر دنبال کنند. احتمال می رود در آخرین لحظات رسیدن به اتمسفر سرعت فوبوس گرانت به هشت کیلومتر بر ثانیه برسد از این رو می تواند در هر نقطه ای در محدده ای چهار هزار و 300 کیلومتری سقوط کند.

متخصصان احتمال می دهند بیش از 30 تکه از این فضاپیما با وزن کلی 200 کیلوگرم به سطح زمین برسند اما خطرناکترین بخش این رویداد سوخت فوبوس گرانت است که امید می رود در اتمسفر زمین سوخته و نابود شود. بر اساس کنوانسیون سازمان ملل متحد در صورتی که قطعات به هر بخشی از زمین خسارتی وارد آورد، هزینه این خسارات به عهده دولت روسیه خواهد بود.

بر اساس گزارش فاکس نیوز، در گذشته هیچ گزارشی مبتنی بر آسیبهای انسانی و خسارتهای مالی در اثر برخورد فضاپیما یا قطعاتی از یک فضاپیما با زمین ارائه نشده است.