وحدت جهان اسلام

بسمه تعالی

آنان که به من بدی کردن مرا هوشیار کردند   آنان که از من انتقاد کردند به من راه و رسم زندگی آموختند   آنان که به من بی اعتنایی کردند به من صبر و تحمل آموختند     آنان که به من خوبی کردن به من مهر و وفا و دوستی آموختند . پس خدایا به اینان که باعث تعالی دنیوی و اخروی من شدند خیر و نیکی دنیا و آخرت عطا فرما.                        شهید سرافراز اسلام دکتر مصطفی چمران 

+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در دوشنبه ۱۳۹۰/۰۴/۰۶ و ساعت 2:25 |

مصوب پنجم اوت 1990- پانزدهم مرداد 1369، نشست وزرای خارجه  سازمان کنفرانس اسلامی قاهره

 

یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقاکم »                                                                                                                                                            

                                                                                                         (حجرات:13)
[ما مردم را از گروهها و قبایل مختلف خلق کردیم و بهترین آنها نزد ما پرهیزکارترین آنهاست]

مقدمه:
دولتهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با ایمان به پروردگار جهانیان و آفریدگار کائنات و بخشنده نعمتها، خداوندی که انسان را به بهترین وجه آفریده و به او حیثیت داده و وی را خلیفۀ خود در زمین گردانیده، خداوندی که آبادانی و اصلاح زمین را بر عهده بشر گذارده و امانت تکالیف الهی را بر گردن او نهاده و آنچه در آسمانها و زمین است همگی را تحت تصرف وی قرار داده، و با تصدیق رسالت محمد صلی الله علیه و آله که خداوند ایشان را به هدایت و آیین راستین فرستاده و وی را رحمتی برای جهانیان، و آزادگری برای بردگان و شکننده ای برای طاغوتها و مستکبران گردانیده است، پیامبری که برابری را میان همه بشریت اعلام نموده و هیچ اولویتی برای کسی بر دیگری جز در تقوا قائل نشده، و فاصله ها و اکراه را از میان مردم برچید، مردمی که خداوند آنان را از روح واحد آفریده است.

و با در نظر گرفتن عقیده توحید ناب که ساختار اسلام بر پایه آن استوار شده است، عقیده ای که بشریت را فرا خواند تا جز خدا کسی را پرستش نکرده و شریکی برای او قائل نشوند واحدی را به عنوان خدا به جای الله نگیرند، عقیده ای که پایه راستین آزادی مسؤولانه بشریت و حیثیت آنان را پی ریزی کرده و رهایی انسان را از بردگی اعلام نموده است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در جمعه ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ و ساعت 22:17 |

 ناسیونالیسم در جهان اسلام 

ناسیونالیسم و یا ملی گرایی در جهان امروز و در چشم و عمل سیاست مداران قرون اخیر به عنوان نوعی خود خواهی ملی تصویر شده است یعنی اگر برای رسیدن به سود بیشتر یک ملت ، ملل و تمدن های دیگر به طور کلی نابود شوند این مجاز و عین وطن پرستی است و اف بر این ناسیونالیسم.

این یک شعار یا توهم جهان سومی از ناسیونالیسم نیست بلکه با تدبر و سیر در تاریخ قرون اخیر ما نمونه های زیادی از اینگونه رفتارها را ازجامعه غربی می بینیم مانند: نابودی تمدنهای عثمانی ، ایرانی ، گورکانی هند ، مالایی ، چینی و غیره در آسیا که امروزه به صورت تضعیف شده فقط نامی از گذشته با شکوه آنها مانده است و تمدنهای مایا ، اینکا و غیره در قاره آمریکای جنوبی و قصه دردناک سرخ پوستان بومیان آمریکای شمالی که همه شما خوانندگان عزیز از آن آگاه هستید و تمدنهای بزرگ آفریقایی مانند نیجریه ، مصر و غیره که با کمی مطالعه می توانید ببینید که چگونه تمدن کنونی اروپا و آمریکا با اسم ناسیونالیسم تیشه به ریشه این تمدنها زدند و بر خرابه های این تمدن های بزرگ ستون های تمدن خود را با ظلم و بیداد و قتل و غارت بنا نمودند و اگر نیز کسی در این خصوص صحبت کند مزدوران قلم به دست استکبار در دانشگاهای علوم انسانی غرب آنها را به توهم دشمنی و وجود استکبار متهم کرده و بعد برای تبرئه خود از این جنایات علل افسانه گونه ای برای عقب ماندگی این ملل مطرح می کنند مانند : عوامل جغرافیایی ، نژادی، فقر منابع معدنی، فقدان استعداد کار فرمایی ، کمبود سرمایه ، جمعیت اضافی و غیره .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در جمعه ۱۳۹۲/۰۵/۱۸ و ساعت 19:54 |

معیارهای ارزیابی کارنامه اندیشه وحدت اسلامی

حامیان وحدت اسلامی از روش های مختلفی جهت تحقق بخشیدن به آن بهره گرفته اند شناخت این روشها اهمیت دارد،زیرا آنچه از کلیت وحدت طلبی مهمتر و در جهت دهی عقیدتی کارآمد تر است نحوه پیاده نمودن آن در رفتار و عمل است.

در تلاش های فکری احیاگران،2 ضابطه اساسی باید رعایت شودو احیاگر ملزم به رعایت و به کارگیری آن است:

1)توانمندی و پویایی                  2)اصالت و خلوص

چون این 2 ضابطه کلی هستند در معیارهای تحقق آن اختلاف نظر پیدا می شود و روند نقد مشکل! هر متفکر دینی علاقمند است که اندیشه دینی ناب و مستند به تعالیم اصیل دین و پیراسته از درآمیختگی با اندیشه های غیر دینی باشد و از سوی دیگر توانا بوده وبتواند به گونه ای به مسائل و مشکلات پاسخ دهد که دیانت قامتی سرافراز در میان سائر مکاتب بیابد.

آنچه طبق نظر شیعیا معیار سنجش میزان اصالت به کار می رود مطابقت و سازگاری اندیشه های احیا گرانه در زمینه وحدت اسلامی با تعالیم قرآن و عترت (علیهم السلام) است چرا که براساس تعالیم نبوی معتقدیم هر که خواستار دستیابی به معارف دینی است بایستی پس از پیغمبر (ص) فقط به اهل بیت (ع) رجوع کندو اگر اندیشه ای مستند به تعالیم اهل البیت (ع) نباشد سرانجامش انحراف از حق و ضلالت و گمراهی است!!وقوع کوچکترین لغزش در مطابقت اندیشه های وحدت طلبانه با مبنی فکری تشیع جعفری اثنی عشری،موجبات نقض ضابطه اصالت و خلوص را فراهم آورده و اندیشه را غیر مستند به اسلام نسبت میدهد،چه رسد به تحریف و تغییر و تخطی از مبانی این مکتب !!
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در پنجشنبه ۱۳۹۲/۰۵/۱۰ و ساعت 18:25 |

حکومت به صورت مشروط

از ابتدای اسلام حکومت های مشروع اسلامی مشروطه بوده است .

از حکومت پیامبر گرامی اسلام(ص) که بنیان گذار حکومت اسلامی می باشد دولت اسلامی را به صورت مشروطه اداره می کرده است. حکومت او مشروط به  اجرای احکام قرآن و اوامر الهی بوده و ما حتی یک مورد نیز نداریم که ایشان خلاف قران و قوانین الهی قدم بردارند و خود اولین کسی بود که به سنن الهی عمل می کرد و حتی بیشتر از عموم امت اسلامی و در واقع ایشان در پیش مسلمین قرار می گیرند و مسلمین را به خدا دعوت می کنند و خود نیز به سمت او پیشاپیش حرکت می کنند و مسئولیت او بسیار سنگینتر از سایر مسلمین بود و از آنجا که ایشان به وسیله وحی الهی به ذات مقدس حق متصل بودند و از آنجا احکام را دریافت می کردند و بدون کم و زیاد به مردم ابلاغ می کردندهیچ گونه اشتباهی در رفتار و سنت آن بزرگوار دیده نشده است و ایشان به عنوان انسان کامل مورد توافق تمامی فرق اسلامی و حتی هر انسان آزاده ای است.

ولی همین مرد با این سطح ارزش و تکامل که جهان هستی به اعتبار وجود ایشان خلق گردید به توصیه قرآن در امور مردمی امر را به شوری واگذار می کرد:

 وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلاَةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى‏ بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ

 و آنان كه امر خدا را اجابت و اطاعت كردند و نماز بپا داشتند و در حفظ دين و دنياي خود از شر فتنه كفار كارشان را به مشورت يكديگر انجام ميدهند و از آنچه روزي آنها كرديم به فقيران انفاق ميكنند{آيه25سوره الشوري}


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در جمعه ۱۳۹۲/۰۵/۰۴ و ساعت 19:7 |
انسان قرن بیستم با تمام رشد و توانمندی علمی و صنعتی خویش توجه و رویکردی «نظام مند» به پدیده دین پیدا کرده است و به کاوش و پژوهش در ابعاد مختلف دین پرداخته است، متفکران جهان در کنار دین مسکن گزیده اند و به ژرف کاوی در مسائل دینی پرداخته اند و هم چون تشنگانی در پی سیراب نمودن عطش معنوی خویش از اقیانوس بیکران دین هستند گرچه برخی از کاوش ها و تکاپوها جلای انصاف و بی غرضی ندارد لکن اگر دینداران، وظیفه دینی و عقلانی خویش را در روشن ساختن ابعاد و جوانب مختلف دین ایفا کنند و با استفاده از سبک های نوین در تدوین و نگارش کتب و رساله های جدید و حتی استفاده از روش های پیشرفته مباحث علمی جهان، الگوی نوین معرفت و فقاهت را طراحی نمایند و به جبران کاستی های معرفت شناسی و هستی شناسی بپردازند، نقشه های شوم و پلید بدخواهان دین نقش بر آب می شود . یکی از وظایف مهم متفکران دینی و صاحبنظران اسلامی «ارائه نظریات و مبانی معرفت شناسی و آرای دین شناختی همراه با شبهه (۱) زدایی » است .

مرحوم علامه طباطبایی از متفکران بزرگ دینی است که بزرگ ترین مشغله فکری خود را «مبانی معرفت شناسی و نظام ارزشی » و به عبارت دیگر «دین شناسی و ابعاد و وجوه متعدد آن » قرار داده و آرای عمیق و دقیق و نوینی ارایه داد که به قول حکیم شهید مطهری با گذشت سالیان دراز، عظمت ایشان و افکار و اندیشه های بلند او روشن خواهد شد
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در شنبه ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ و ساعت 19:58 |

حال باید فکر کرد چگونه می شود همچنین دولتی را تشکیل داد. آیا با نوشتن چند کتاب و نظر خواستن از علمای اسلامی می شود همچنین کار بزرگی را انجام داد؟

البته که نمی شود و باید یک کار تشکیلاتی گسترده انجام داد تا بشود ما به مقصود خود که اتحاد ملل اسلامی و از بین بردن تقرقه و ریشه کن کردن ظلم و ستم از ملل اسلامی است برسیم، انشاالله.

به نظر بنده ابتدا باید یک حزب بزرگ فرا ملی متشکل از عقلا ملل اسلامی تشکیل گردد یک حزبی شبیه به آنچه که جناب حسن البناء در سال 1928 بنیان نهاد. حتی می شود از ظرفیت های اخوان المسلمین در این امر استفاده کرد .البته اخوان المسلمین یک گروهی هستند که سعی نکردند فعالیتهای خود را با رعایت و احترام به اعتقادات شیعیان در میان آنان نیز گسترش دهند و به عنوان یک گروه سنی مذهب شناخته می شوند ولی اهداف آنان و فعالیتهای جناب شهید حسن البناء و شهید سید قطب برای اصلاح جامعه اسلامی بود و آنها سعی داشتند در آن موقعیت زمانی که در آن قرار داشتند با ایجاد واکنش سیاسی مسلمانان علیه سرمایه داری ،ماتریالیسم ، استعمارگری و ملی گرایی غیر دینی بتوانند واکنشی ایجاد کنند [1]و اتحادی بین مسلمین به وجود بیاورند و جلوی فساد روز افزون عناصرغرب گرا را بگیرند ولی تنها اشتباه رهبران آن این بود که سعی نکردند اتحاد خود را فراگیر کرده و شیعیان را نیز زیر چتر سیاسی خود جمع کنند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در یکشنبه ۱۳۹۲/۰۴/۲۳ و ساعت 20:0 |

خداوند تبارک و تعالي کل جامعه انساني را مخاطب قرار داده و مهمترين اصلي را که ضامن نظم و ثبات است بيان مي کند، و ميزان واقعي ارزشهاي انساني را در برابر ارزشهاي کاذب و دروغين مشخص مي سازد.

مي فرمايد: (يا ايها الناس انا خلقناکم من ذکر واثني و جعلنا کم شعوبا و قبائل لتعارفوا) يعني(( اي مردم! ما شما را از يک مرد و زن آفريديم، و شما را تيره ها و قبيله ها قرار داديم تا يکديگر را بشناسيد))

منظور از آفرينش مردم از يک مرد و زن همان بازگشت نسب انسانها به (( آدم)) و(( حوا)) است، بنابراين چون همه از ريشه واحدي هستند معني ندارد که از نظر نسب و قبيله بر يکديگر افتخار کنند، و اگر خداوند  براي هر قبيله و طائفه اي ويژگيهائي آفريده براي حفظ نظم زندگي اجتماعي مردم است، چرا که اين تفاوتها سبب شناسائي است، و بدون شناسائي افراد، نظم در جامعه انساني حکمفرما نمي شود، چرا که هر گاه همه يکسان و شبيه يکديگر و همانند بودند، هرج و مرج عظيمي سراسر جامعه انساني را فرا مي گرفت.

به هر حال قرآن مجيد بعد از آنکه بزرگترين مايه مباهات و مفاخره عصر جاهلي يعني نسب و قبيله را از کار مي اندازد، به سراغ معيار واقعي ارزشي رفته مي افزايشد: (ان اکرمکم عندالله اتقيکم).

و از آنجا که تقوا يک صفت روحاني و باطني است که قبل از هر چيز بايد در قلب و جان انسان مستقر شود، و ممکن است مدعيان بسيار داشته باشد و متصفان کم، در آخر آيه مي افزايد: (ان الله عليم خبير) يعني آنها را طبق علم خود گرامي مي دارد و پاداش مي دهد مدعيان دروغين را نيز مي شناسد و کيفر مي دهد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در دوشنبه ۱۳۹۲/۰۴/۱۷ و ساعت 18:5 |

منظور از اینکه ( دولت اسلام بدون مذهب می باشد ) این نیست که مذهب در این دولت از بین می رود بلکه مذاهب اسلامی باید باشند و آزادانه به انجام فرایض مذهبی خود بپردازند تا آنجا که توهین به سایر مذاهب رسمی جهان اسلام نباشد و موجب اختلاف در جهان اسلام نگردد مجاز و بسیار نیکوست.

در دولت اسلام نباید مذاهب موجب اختلاف بین امت اسلامی شود و صاحبان مذاهب باید یاد بگیرند که چگونه می توانند هم دیگر را تحمل کنند و نباید مذهب افراد در موقع انتخاب و انتصاب مسئولین مورد توجه قرار گیرد بلکه لیاقت ، وفاداری به امت اسلامی ، مبانی اسلام و سوابق خدمتی باید مدنظر قرار گیرد.

افراد می توانند مذهب خود را آزادانه تشریح  کنند تا جایی که کوچکترین توهین به مقدسات مذاهب دیگر نشود و اگر در صدد تخریب مذاهب دیگر بر آیند باید با آنها مطابق قوانین تنظیمی برخورد شود. مذاهب رسمی کشور باید خصوصیاتی داشته باشند اول با شرک آمیخته نشده باشد ماندد: غلات ،  دوم حداقل مذاهب باشند که مورد تایید ائمه اربعه اهل سنت و ائمه عثنی عشره شیعیان باشد و یا حد اقل مبانی این بزرگواران را پذیرفته باشند پس فرق نو ظهور مانندفرقه های گمراه وهابیت و بهائیت از دایره شمول آن خارج می شوند.
ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در سه شنبه ۱۳۹۲/۰۴/۱۱ و ساعت 18:9 |

 مقدمه :

     در دنياي اسلام ، تنها مسئله اي که بيش از هر چيز ديگر به چشم مي خورد اين است که چگونه ملتي که داراي مشترکات فراواني چون پيامبر ، قبله ، کتاب  و روزه و ... هستند در بدنه اين جماعت شکاف و از هم گسستگي وجود داشته باشد . در حالي که در آموزه هاي قرآن کريم مي بينيم که به همه ي مسلمانان دستور داده شده است که با کساني که بر خلاف عقيده و کيش شما هستند به خوبي رفتار کنيد .

     لا ينهاکم الله عن الذين لم يقاتلوکم في الدين و لم يخرجوکم من ديارکم ان تبروهم و تقسطوا اليهم ان الله يحب المقسطين (1)

     خدا شما را از( نيکي کردن و رعايت عدالت ) نسبت به کساني که در امر دين با شما پيکار نکردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي کند چرا که خداوند عدالت پيشگان ر دوست دارد .

     آيا سزاوار است که با اعتقاد به فرامين رسول خدا و نيز قرآن کريم که اساسنامه ي دين اسلام و يگانه نسخه شفا بخش آلام مسلمانان است باز مسلمانان با هم اختلاف داشته باشند در حالي که انبوهي از دشمنان قسم خورده که تنها آرزوي آنان نابودي اسلام است و بس . دشمناني که از هر حربه اي استفاده مي کنند تا کمر اين دين الهي را بشکنند و براي رسيدن به اين هدف ، از هيچ تلاشي نيز دريغ نمي کنند . حمله به فرهنگ و آداب و رسوم مسلمين ، کشتن انسانهاي بي گناه و تخريب اماکن مقدس و ايجاد دودستگي بين شيعه و سني و دهها نمونه ي ديگر از جمله اقدامات آنهاست .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط رحمت الله سخا در سه شنبه ۱۳۹۲/۰۴/۰۴ و ساعت 19:27 |